![]() |
Bildekilde: https://britannicalearn.com/blog/
what-do-you-mean-information-literacy/
|
Et enkelt ord, men som inneholder så mye. For hva er egentlig literacy? Handler det om å kunne lese?
Skrive? Prate? Ja, det er helt rett. Det handler om alle de begrepene, og mer.
Med et raskt Googlesøk på "Hva er literacy" finner man ut at Wikipedia foreslår for deg at ordet du søker på også kan beskrives
som lesekyndighet. "Lesekyndighet
er evnen til å kunne lese og skrive. I noe utvidet forstand kan man også ta med
evnen til å forstå et språk ved lytting og å tale språket.".
Jeg har
den siste tiden lest en del om literacy, og om jeg selv skal definere begrepet
vil jeg si at det handler om språkkommunikasjon. Det å kunne bruke språk til å
samtale med andre, til å gjøre deg forstått og å forstå. Det å kunne forstå
samfunnet og den verden vi lever i, ved å tolke språket som blir brukt i ulike
kontekster. "Når vi lærer, bruker vi
språket som et verktøy for å gi struktur til en aktivitet, for å løse problemer
og for å utvikle oss videre". (Fjørtoft, 2014, s. 72).Det å drive med lese- og skriveopplæring er en utrolig spennende jobb. Det handler om så mye mer enn bare å lese og å skrive. I kunnskapsløftet er det heiset opp fem grunnleggende ferdigheter som gjelder i alle fag; lesing, skriving, regning, digitale og muntlige ferdigheter. Det vil si at man driver med lese- og skriveopplæring også i andre fag enn norsk. Jeg underviser også i samfunnsfag og i dette faget møter vi på tekster av ulike slag, men som elevene må lære seg å kunne lese, forstå og å tolke innholdet i. Som for eksempel kart, klimatabeller eller statistikk. For at ungdommene skal kunne lese en avisartikkel om klimautfordringene må han/hun også kunne forstå innholdet i tabeller, kunne lese av hva det betyr og deretter tolke resultatene.
På min leting etter hva literacy er og hvordan man kan bruke dette kom jeg over nettsiden til skolevesenet i Alberta i Canada, og jeg lot meg begeistre. Her er dem tydelig beviste på hva literacy er, hva det er for dem og hvordan man bruker det i alle fag. "Alberta Education defines literacy as the ability, confidence and willingness to engage with language to acquire, construct and communicate meaning in all aspects of daily living. Language is explained as a socially and culturally constructed system of communication."
Det fikk meg til å tenke over min praksis og hvordan vi, eller jeg jobber med literacy. For målet er vel at vi som lærere skal veilede elevene til hvordan man skal forstå språk, tekst og kommunikasjon i ulike kontekster?
Som relativt ny norsklærer suger jeg til meg alt av tips og triks, nyheter og gammelt nytt. Jeg ble fortalt et sted at det er viktig å la elevene få skrive, skrive uten at man blir vurdert. Akkurat som man driver med trening på håndballbanen, må man drive med trening på skrivebanen. Selv om alt elevene skriver og gjør frem til eksamen er trening, er det noe helt annet for den 13-åringen å skrive når han/hun vet at det ikke skal vurderes. Etter at vi har gjennomgått hvordan man skildrer, skriver en innledning in medias res eller indirekte tale, har det dermed ført til at vi ofte har små skrivestunder. Det kan være gitte oppgaver med et klart mål, eller mer frihet som i tankeskriving. Elevene gir selv uttrykk for at dette liker dem godt. På slutten av en slik økt ønsker dem gjerne å lese tekstene sine høyt i klasserommet. Ved å lytte til andres tekster, ved å kunne stille spørsmål og undre seg over hva som skjer og hvorfor, kan man gi elevene det Fjørtoft skriver om i boken Norskdidaktikk, nemlig tekstuell literacy. "Med tekstuell literacy mener Blau kunnskaper og erfaringer med tekstbaserte resonnementer. Når vi skal lese må vi vite hvordan vi skaper mening av innholdet i teksten, forstå hvilket omfang denne meningen kan ha, og vurdere eller utfordre hva dette vil si. Elever erverver slik kompetanse gjennom dirkete instruksjon i litterært språk og litterær analyse, gjennom teoretisk forankrede diskusjoner med andre, gjennom å modellere for klassen hvordan vi snakker om litterære tekster, og gjennom spørsmål vi stiller til elevene når de leser: Hva skjer her? Hva er den litterære personens motiv for denne handlingen? Hvordan kan du begrunne det du hevder? Hvordan ville vi reagert på slik oppførsel?".(Fjørtoft, 2014, s. 206)
På 8.trinn har vi nå
jobbet en periode med fortelling som sjanger.
![]() |
Bildekilde: www.flickr.com |
Jeg har lært mye de
siste ukene, og tar det med meg inn i hverdagen min som mamma, lærer og bare
Cathrine. Til slutt vil jeg lime inn et avsnitt fra Alberta
education sin nettside og be dere om å merke dere den siste setningen..
"Literacy
development occurs not only in school but in every aspect of daily life.
We interact with others when we have a conversation. We read maps,
advertisements, newspapers, recipes, manuals and websites. We analyze and
interpret vast amount of media information. We write poems, songs, reports,
blogs, and emails. Literacy opens the door to the world."
Du skriver at du opplever at elevene liker å skrive uten alltid å bli vurdert. Vurdering er jo så mangt, og underveisvurdering kan jo brukes i en slik sammenheng. (Muligens gjør dere det allerede også?) Det er spennende for oss å høre hvordan du kopler literacybegrepet også til eget klasserom og undervisningserfaringer. Problemstillingen knyttet til ønske om bruk av bilde i elevtekst, er det nok flere som har opplevd. Hvordan løste du dette når det kom til vurderingen av elevteksten som ble levert inn?
SvarSlettHei, og takk for kommentar. Vi bruker alltid underveisvurdering når vi jobber med tekster i norsk. Både underveisvurdering av lærer og makkersjekk(som vi kaller det hos oss) eller vennevurdering av en medelev. Det opplever elevene som positivt.
SlettNår det gjelder vurderingen av elevteksten med bilde, var det faktisk flere som hadde valgt å legge inn bilder i tekstene sine. Det sto ikke noe om bildebruk i kriteriene og jeg valgte derfor ikke å legge stor vekt på det i tilbakemeldingen. Vi bruker, som du kan lese i innlegget om digitale verktøy, to stjerner og et ønske som tilbakemeldingsform. Samtidig brukte jeg verktøyet Screencastify ,og kunne da legge til en liten ekstra kommentar om bildet.
Dette høres veldig gjennomtenkt og bra ut.
SlettFor meg som ikke jobber som norsklærer i skolen så er det spennende å høre hvordan dere jobber med konkrete tekster. At alle har samme tekst som utgangspunkt for egen skriving synes jeg er et godt grep for å få elevene til å kunne delta på lik linje slik du sier. Den kulturelle kapitalen, eventuell mangel på denne som vårt oppvekstmiljø legger premissene for, kan dessverre virke som en begrensende faktor når tekstkompetanse skal innarbeides. Jeg tror ikke det tar så lang tid før elevene kjenner på sine begrensninger i forhold til andre når det gjelder dette. At dere skriver uten å vurdere tekstene tenker jeg gir elevene en skriveglede de kanskje ellers ikke ville ha fått. De tør kanskje også å utforske og utfordre teksten i større grad når de vet at den ikke blir vurdert som «feil» eller «rett».
SvarSlettOg hvorfor skal de ikke få lov til å bruke bilder i forbindelse med tekstskaping? De som er elever i dag har et helt annet forhold enn vår generasjon til hvordan bilder understreker og gir en forståelse av tekst. Når man gir rom for dette så kan man samtidig spørre eleven om hvorfor han velger dette grepet? Hva er det i teksten eleven eventuelt ønsker å forsterke ved bruk av bilder?
Jeg merket meg også siden til Alberta Education når jeg skrev innlegget om Literacy, og jeg ble begeistret over hvor bevisst de forholder seg til begrepet og tilsynelatende implementerer det i alle fag. I tillegg peker de på hvor sentralt det er for å kunne ta del i alle aktiviteter vi eksponeres for gjennom et langt liv. Norskfaget blir av mange sett på som et ork, spesielt når man kommer opp i videregående skole. Kanskje kan man bruke en annen tilnærming til de tekstene elevene blir eksponert for i undervisningen enn det man gjør i dag?
Det er sikkert mange som har lest kronikken til Fredrik Myksvoll Alvsåker https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/VRApBW/25-under-25-jeg-har-aldri-vaert-mer-frustrert-over-norsk-skole , og selv om det på mange måter er lett å komme med motargumenter her, så kan muligens inngangen til det tekstuniverset de skal kjenne endres. Som sagt tidligere i kommentaren så synes det grepet du har tatt med din 8. klasse var interessant.
Wow er bra å være tilbake med eksen min igjen, takk Dr Ekpen for hjelpen, jeg vil bare gi deg beskjed om at du leser dette innlegget i tilfelle du får problemer med kjæresten din og fører til skilsmisse og du ikke Ønsker skilsmissen, er Dr Ekpen svaret på problemet ditt. Eller du er allerede skilsmisse og du vil fortsatt at han / hun skal kontakte dr. Ekpen stavebeslåingen nå (ekpentemple@gmail.com), og du vil være glad for at du gjorde det
SvarSlett