Gå til hovedinnhold

Hurra for en digital skolehverdag!


Jeg er så heldig som jobber på Hvaler ungdomsskole. Denne lille ungdomsskolen ute i havgapet med ca 150 elever er en skole i tiden, i den digitale tiden. Som jeg skrev i presentasjonsinnlegget på bloggen er vi en heldigital skole. Alle elevene har en egen pc og vi bruker OneNote som kladdebøker i fagene. Hva er OneNote? På Microsoft sine nettsider kan man lese følgende "OneNote er din digitale notatblokk som du kan bruke til å ta vare på og organisere alt i livet ditt, på tvers av flere enheter. Skrible ned ideene dine, hold oversikt over forelesnings- og møtenotater, klipp ut fra nettet, eller lag en gjøremålsliste. Du kan til og med tegne og skissere ideene dine. " I videoen under kan dere se et intervju av en kollega, Fabian, og meg selv som forteller om OneNote klassenotatbok i praksis.  

Altså har alle fagene på skolen hver sin OneNote klassenotatbok som er delt med alle elevene på trinnet og lærerne. I denne klassenotatboka har vi fire hovedområder; bare for lærere, innholdsbiblioteket, samarbeidsområdet og elevens eget område. Under fanen bare for lærere skriver vi inn planleggingen av undervisningen, alt av vurdering, IOPer (som selvsagt er passordbeskyttet) og fagplan. Dette område er det kun lærerne som har tilgang til. I innholdsbiblioteket ligger fagsidene i faget og faner for studieteknikk, sjangere, kildekritikk, begreper osv. Alt vi mener er nyttig at elevene har tilgang til. I denne fanene har elevene kun leserrettigheter. I samarbeidsområdet kan elevene både lese og skrive, og dette blir brukt mye under samarbeidsoppgaver eller ved deling av faglig innhold elevene i mellom. På elevens eget område har de sine fagnotater og arbeider i faget.
La oss si at vi skal ha om leserinnlegg i norsktimene. Da vil jeg lage en fagside for to uker av gangen. På denne fagsiden legger jeg ut de overordnede kompetansemålene, læringsmåla for perioden og vurderingskriteriene. Jeg legger læringsarbeidet for uka, med lenker til nyttige sider, noen modelltekster og kanskje en videosnutt. I tillegg legger jeg ut under fanen sjangere, en oppskrift på hvordan skrive leserinnlegg og sjangerkjennetegn. Alt dette har elevene tilgjengelig når de måtte ønske, og kan i tillegg ha en slik bank som de kan bruke på eksamen.

Det som er min favoritt ved å bruke OneNote slik vi gjør, er når vi jobber med en tekst. Da kan elevene sitte på hver sin pult å skrive, jeg kan klikke meg inn på deres område å lese teksten og samtidig kunne gi en underveisvurdering i boka til elevene. Her kan jeg markere eller vise hva som er bra og hva som bør jobbes mer med. Det er helt uvurderlig å se ansiktene til disse ungdommene når de ser at jeg kommenterer i teksten de skriver. De kikker raskt opp og smiler!
Når det gjelder samarbeidsområde åpner dette opp for mange nye muligheter, men selvsagt også ulemper. Her gjelder det derfor å ha klare regler for bruk. Våre elever må signere på en dataavtale der de forplikter seg til å følge skolens regler og oppførsel på nett. Hvis dette misbrukes vil det få konsekvenser. En stor fordel er det å kunne samarbeide om et prosjekt eller tekst. Som det at elevene gir hverandre en vennevurdering/makkersjekk når de har arbeidet med noe, og vil vite hva andre synes. Min erfaring er den samme som Marianne Hagelia skriver i boken Digital studieteknikk "Flere studier viser at samskriving har en positiv effekt, både for motivasjon og for skriveutviklingen. Når vi skriver sammen, blir arbeidet for mange mer lystbetont. I et gruppearbeid der det benyttes samskriving, må alle bidra, det blir svært synlig om noen ikke bidrar. Dette er et læringsarbeid hvor alle kan lære mye. Ikke minst må vi lære både å motta og å gi konstruktiv kritikk." (Hagelia 2017, s. 112)
I innholdsbiblioteket vil elevene etter hvert få en stor bank av ulike sjangere, med kjennetegn og modelltekster. Dette er en side de alltid har tilgjengelig og vil kunne bruke ved behov, også i andre fag enn norsk. For det å skrive en god rapport i naturfag eller en logg i kunst og håndverk er også sjangre som må læres, øves på og jobbes med. Da vil elevene ha en "oppskrift" tilgjengelig i norskboken sin. Dette med modelltekster er viktig, og blir muligens viktigere i en verden som er så visuell og tilgjengelig. For vi ønsker vel at de skal bruke gode modelltekster, akkurat som vi ønsker å være gode rollemodeller? "Den systematiske bruken av modelltekster gjør at elevene får møte autentiske eksempler på tekster, og der de får anledning til å se hvordan sjangerens ulike funksjoner, strukturelementer og konvensjoner kan realiseres på forskjellig vis", (Fjørtoft 2014, s. 170)
Elevene ved vår skole får karakterer kun ved halvårsvurderingen i januar og juni, utenom dette får de vurderinger uten karakteryttrykk på vurderingsarbeidene de gjør. (Hvis du vil vite mer om den prosessen kan du se et foredrag av tidligere rektor ved Hvaler ungdomsskole Svein Syversen her.)Når vi vurderer bruker vi metoden "to stjerner og et ønske", som du kan lese om i boka Norskdidaktikk. "Denne oppgaven har blitt mye brukt som egenvurdering i Skottland og brukes også av norske lærere" (Fjørtoft 2015, s. 269). Det vil si at vi fokuserer på to ting eleven har fått til bra, og en ting som han/hun skal øve på/jobbe mer med. I norskfaget har jeg brukt Screencastify for å gi de tilbakemelding på arbeidet. Her vil de se sin egen tekst og et lite bilde av meg som filmer meg selv mens jeg snakker. Da vil eleven se hvor i teksten jeg markere og forklarer, og jeg kan vise til helt tydelige eksempler i teksten. For at slike tilbakemeldinger og vurderinger skal ha en hensikt er det jo viktig å sette av tid, tid til å lytte til hva som blir sagt og ikke minst kunne jobbe med de tilbakemeldingene man får. Det å kunne lytte og se på tilbakemeldingen, for deretter å finne frem igjen teksten han/hun skrev og bruke tilbakemeldingene til å forbedre teksten.
Det tredje digitale verktøyet jeg vil trekke frem som jeg bruker er nettutgaven av læreboka vi bruker, nemlig Fabel. Her finner man mye ekstrastoff til det som står i papirutgaven. "Oppsummert kan me seie at Fabel er solid på fagområdet multimodale tekstar, både når det gjeld å leggje til rette for produksjon, refleksjon og resepsjon. Dessutan gjer den utstrekte bruken av Lokus og Internett dette til eit langt meir enn ei "e-bok", med moglegheitene og utfordringane det fører med seg". (Rogne og Waage, 2018, s. 134). Her kan for eksempel elevene se en instruksjonsfilm om hvordan man lager en PowerPoint-presentasjon, og en enkel og tydelig forklaring med steg - for - steg. Inne på nettsiden finner man også fortellingsmaskinen som hjelper deg å komme i gang med å skrive. Som dere kan se av bildene(som jeg har tatt skjermutklipp av) har vi på venstresiden fortellingsmaskinen før du har trykket på den, og på høyresiden har jeg trykket frem hvem, hva, hvor og når. 

Det er klart at det finnes ulemper ved digitale verktøy og at det kan by på utfordringer i klasserommet. Elevene våre har tilgang til pc og internett til enhver tid og de kan søke seg frem til det meste. De kan la seg friste til å spille på pc-en eller søke rundt på Youtube i stedet for å gjøre det de skal. Som lærer må man velge ut hva man vil bruke, og det å lære seg verktøyet godt. På den måten vil du være den som kan det best, og elevene kan ikke bruke det imot deg. Jeg kan i hvert fall huske hvordan jeg rev meg i håret og kjedet meg når en lærer sto foran oss å skulle forklare noe du kunne mye bedre, eller at han/hun ikke fikk det til. Elevene må også vite når de får bruke de ulike verktøyene, ha kompetansen til å bruke det og en tydelig oppgave. I denne oppgaven skulle jeg reflektere rundt fordeler og ulemper ved digitale verktøy i norskfaget, og jeg må innrømme at jeg ikke finner så mange ulemper. Jeg koser meg med den digitale skolehverdagen og liker hva den har å by på. Og, selvsagt kan jeg bli irritert og oppgitt over mobilbruk i timer eller annet, men stort sett er det da verken mobilen eller det digitale verktøyet sitt sin feil. Det er min - det er jeg som ikke har god nok klasseledelse eller dørgende kjedelig undervisning..

Kommentarer

  1. Jeg så den videoen på det andre studiet jeg tar, IKTpedMOOC ved Høgskolen i Østfold. Altså, jeg kjenner jeg blir litt misunnelig på dere, så deilig det må være å få jobbe på en plass med så godt system, rutiner og hvor det digitale er på plass!

    Det er interessant å høre om hvordan dere har strukturert det. Og jeg tenker at når erfaringer som dette blir delt, gjør det det også lettere å få komme i gang med onenote for andre på andre skoler også.
    Har du lyst til å legge inn noen skjermbilder fra onenoten deres med eksempler? Jeg er spesielt interessert i hvordan det ser ut når elevene er i kontakt med hverandre, hvis det er lov å ønske seg :)

    I tillegg lurer jeg på hvordan dere publiserer videovurderingene til elevene?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, og takk for hyggelig tilbakemelding.
      Jeg kan prøve å lage et blogginnlegg hvor man kan se hvordan vi arbeider og elevsamarbeid.
      Når det gjelder publisering av videovurderingene, legger jeg link i deres tilbakemelding på Skooler. Da er det kun de som har mulighet for å se denne.
      Cathrine :-)

      Slett
  2. Det var en fengende tittel i innlegget ditt. Liker at du tar utgangspunkt i arbeidshverdagen din, og bygger opp innlegget ditt ut fra ulike digitale verktøy, som f.eks OneNote. Jeg jobber ikke som lærer selv, og syns derfor det er av ekstra interesse å lese de konkrete eksemplene. Samtidig trekker jeg paralleller til min egen arbeidsplass med tanke på nytten av digitale verktøy for strukturering av arbeid.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg liker OneNote veldig godt, og synes at det er et bra arbeidsverktøy. I tillegg åpner det opp for så mange muligheter.
      Cathrine :-)

      Slett
  3. Hei!
    Dette var en fin og informativ innføring til OneNote som digitalt verktøy i klasserommet. Jeg synes du beskriver dine erfaringer med OneNote på en reflektert, men samtidig entusiastisk måte . Innlegget gjorde meg nysgjerrig og motivert for å sette meg inn i OneNote som læringsverktøy :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei.
      Jeg opplever at OneNote er enkelt å bruke, og åpner opp for mange muligheter som forenkler arbeidshverdagen min.
      Cathrine :-)

      Slett
  4. Dette var spennende lesing. Ser ut som om skolen har et felles overordnet mål med digital læring, og at OneNote er godt integrert i alle ledd. Ser jo ut som om dere samarbeider godt med plattformen i alle ledd. Tror noe av utfordringen for mange av oss er nettopp det at skolene ikke har egen overordnet plan for hvordan bruke digitale medier i undervisningen. Hver lærer sitter på sin egen tue og må finne ut av tingene selv. Resultatet er at noen dropper ut og bruker metoder de "alltid" har brukt, eller at de ulike lærerne bruker ulike verktøy i de ulike fagene. Jeg er ikke flink med OneNote, men skal absolutt se nærmere på det. Inspirerende input fra deg :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei.
      Jeg er helt enig i at det er viktig at det er forankret i alle ledd, og at hele skolen jobber sammen. Vi har brukt tid, og fått mye veiledning med prøving og feiling. Nå er det i bruk som en felles personalbok for hele skolen med informasjon og alt man trenger. Vi som lærere samarbeider og planlegger, og har mulighet til å veilede elevene underveis i arbeidet. Veldig morsomt! Lykke til med prøvingen :-)
      Cathrine .

      Slett
  5. Morsomt å lese blogginnlegget ditt Cathrine. Det var både lærerikt og motiverende. Du er med å vise litt vei synes jeg. Måten dere snakker om OneNote på i filmen viser tydelig fordelene med dette verktøyet - et verktøy jeg ennå ikke har fått helt "dreisen" på, men ble ennå mer motivert til å ta tak i egen undervisningsmetoder for å prøve meg frem. Jeg ble jo motivert av det du skriver om elvenes overaskende blikk når de blir sett i det de skriver. Veldig bra.
    Jeg ser jo også sammenhengen mellom det du skriver, måten dere snakker om verktøyet på filmen og det jeg ser av deres tidligere rektor. Det fremstår som det er byd en solid kultur for det læringssynet som blir beskrevet av rektor, og som jeg synes det ser ut som dere lærere eier. Morsomt å se at det er samsvar mellom ideer og handlinger.
    Videre ble jeg nysgjerrig på Screencastify, som dere både snakket om i filmen og som du beskriver i teksten. Har tro på en annen måte enn skriftlig tilbakemeldinger - jeg vil tro at video også kan virke ennå mer personlig - det korresponderer jo bra med begrepet "relasjonelle prosesser" som deres tidligere rektor brukte som begrep. Dette fikk jeg lyst til å lære mer om.

    Spennende å høre om skolen deres.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig tilbakemelding.
      Den biten med at det forenkler muligheten for veiledning og tilbakemeldinger til elevene er helt klart min favoritt!
      Jeg opplever at vi har en god kultur på skolen for å jobbe mot felles mål, og at dette med læringssyn er et viktig moment for oss.
      Screencastify er uten tvil en suksess! Elevene vil ha flere muntlige tilbakemeldinger og de opplever at det blir mer personlig og rettet til dem.
      Cathrine :-)

      Slett
  6. Dette synes jeg var en interessant tekst om forbilledlig bruk av OneNote. Jeg bruker det selv, men på langt nær så omfattende som du beskriver over. Jeg lurer på om det også er mulig å ha mer helthetlige og gjennomgående systemer, slik som det du beskriver, på en større skole med flere elever. Skolen jeg jobber på, er en videregående skole med nesten 1400 elever og mange ulike programmer. Det er kanskje vanskelig å få til, men det hadde nok gagnet både elevene og lærerne dersom vi var mer samkjørte.

    SvarSlett
  7. Så fint et innlegg du har Cathrine! Er så gøy å lese om hvordan dere har det på Hvaler ungdomsskole. Vi på Mosjøen videregående skole bruker også OneNote, men ikke i like utstrakt bruk som dere. Men kjenner at dette har jeg lyst til å bli bedre på etterpå at jeg har lest innlegget ditt.
    Jeg tenker at her finnes det mange fordeler. Dere lærere har full oversikt over planer og arbeid, og det er bedre for dere å planlegge aktiviterer og prøver for elevene uten at det krasjer, slik at man unngår at elevene får 3 prøver på en uke før jul for eksempel. I tillegg kan dere samarbeide og kommunisere uansett hvor dere er.
    Utfordringen med OneNote er gjerne i realfag der elevene skal skrive mye formler og ha utregninger. Da er elevene avhengige av tegnebrett og digital penn, og det er dyrt for alle elevene. Men i norsk må det jo være et fantastisk verktøy for vurdering for læring der underveisvurderingen er viktigst, og der læringen skjer.
    Jeg har en del elever som er veldig sjenert og vil ikke at vi lærere skal veilede dem underveis i skriveprosessen, men hadde man klart å implementere dette i alle norsktimer, så hadde det blitt en standard og alle hadde fått hjelp. I tillegg blir de flinkere til å ta imot elevvurderinger og gi elevvurderinger til hverandre. Kanskje dette stimulerer til mer metakognitive elever i prosessen. Takk for gode innspill!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Kommentarer

Under kommer lenker til kommentarer jeg har skrevet på andre sine blogger. Bilde lånt fra: http://www.biljardforbundet.se/Blogg Kommentar på blogginnlegg om: digital muntlig aktivitet i klasserommet, på bloggen https://nyeperspektivermw.blogspot.com/ https://nyeperspektivermw.blogspot.com/2019/02/digital-muntlig-aktivitet-i-klasserommet.html?showComment=1551537310999#c2582901441577325070   Kommentar på blogginnlegg om: blogg som digitalt verktøy i norskfaget, på bloggen https://norsktonull.blogspot.com/ https://norsktonull.blogspot.com/2019/02/blogg-som-digitalt-verkty-i-norskfaget.html?showComment=1551538208549#c3482807120434001099 Kommentar på blogginnlegg om: digitale verktøy i klasserommet. Hva er vitsen?, på bloggen https://lektorsalvesen.home.blog/ https://lektorsalvesen.home.blog/2019/02/24/digitale-verktoy-i-klasserommet-hva-er-vitsen/comment-page-1/?unapproved=15&moderation-hash=edfedecef1fcf1607a8c21caf3dd585a#comment-15

Hvem er jeg?

Nå er det gjort! Jeg har opprettet en blogg. For jeg må jo innrømme at tanken om å starte en blogg har streifet meg flere ganger. Selv leser jeg flere blogger hver uke, og har tenkt at det må være et fint sted for å få utløp for tanker eller andre sider ved seg selv.  Jeg heter Cathrine, er 32 år og jobber som lærer ved Hvaler ungdomsskole . Foto: privat. I år er jeg kontaktlærer på 8.trinn og underviser i fagene norsk, samfunnsfag, naturfag og i valgfaget innsats for andre. Hvaler ungdomsskole er en heldigital skole der alle elevene har sin egen pc. Elevene bruker ikke kladdebøker, men One-Note og alt av fagsider og vurderinger leveres og skrives digitalt. Som fagperson er jeg opptatt av læring. Hvordan kan elevene mine lære seg stoffet best mulig? Hva må jeg gjøre for at dem skal lære seg kompetansemålene? For to år siden studerte jeg Norsk i mediesamfunnet ved NTNU, og dette ga virkelig mersmak. Interessant fagstoff, dyktige forelesere og så mye å lære. Når jeg nå